Maandag 20 juni - Reisverslag uit Rome, Italië van joseenotto - WaarBenJij.nu Maandag 20 juni - Reisverslag uit Rome, Italië van joseenotto - WaarBenJij.nu

Maandag 20 juni

Door: joseenotto

21 Juni 2011 | Italië, Rome

Maandag 20 juni 2011
Vandaag gaan we Siena bezoeken. Het is ongeveer 100 km hier vandaan en weinig autostrada. We rijden vanaf de camping bijna direct het mooie plaatje binnen dat Toscane heet. De lieflijke glooiingen met goudgeel graan afgewisseld met bomen in alle kleuren en maten. En natuurlijk de cipressen die hoog en slank boven het landschap uitstijgen, genieten en nog eens genieten. We klimmen omhoog de berg op met onze Fiat Evo, die dit zonder moeite doet. Het is natuurlijk ook zijn vaderland, dus voor hem geen probleem. Nadat we Volterra zijn gepasseerd dalen we weer af, de ene haarspeldbocht na de andere. Ot vindt het geen probleem om hier te toeren, dus kan ik lekker ontspannen uit het raam kijken. Om ongeveer 12.45 uur arriveren we in Siena en parkeren is ook hier niet zo’n probleem. Gelukkig hoeven we niet ver te lopen om het oude centrum te bereiken. Ook Siena is ook ommuurd met vele poorten. De binnenstad is vrijwel autovrij dus lekker ontspannen lopen we naar het centrum van de stad Piazza del campo. Net als de eerste keer maakt het plein weer grote indruk op mij. Het is groot en toch gezellig met al die terrasjes. Wij hebben intussen best dorst gekregen en pakken een terrasje en bestellen cappuccino en water. Zo kunnen we mooi in de schaduw uitkijken op het plein waar het al aardig druk begint te worden. Het is echt ontzettend warm en er staat geen zuchtje wind. Ik bestel één pizza want Ot heeft nog geen honger, ja echt waar. Maar ja als er dan zo’n pizza op tafel staat gaan je smaakpapillen toch aan de slag, dus je begrijpt dat er toch wel wat puntjes ingaan. Maar goed ook want ik krijg toch die hele pizza niet alleen op. Zo komt alles toch nog goed! Dan wat foto’s nemen en op zoek naar de Duomo. Die is vlakbij als ik me goed herinner. En ineens staan we ervoor. Wat is die prachtig, al dat marmer in verschillende kleuren en al die versieringen in de vorm van beelden en randen die prachtig zijn gedecoreerd. Je komt ogen tekort om alles in je op te kunnen nemen. Binnen wordt het nog eens zo mooi. De plafonds zijn blauw geheel voorzien van sterren van goud. De pilaren zijn gestreept van wit en zwart marmer, de vloeren zijn voorzien van prachtige voorstellingen in marmer. Teveel om op te noemen. Omdat er in de kerk niet gefotografeerd mag worden met flitslicht kopen we een boekje waar de mooiste foto’s instaan. Voor degene die eventueel geïnteresseerd zijn het boekje ligt bij ons thuis. Na la dat moois is het tijd om de specialiteit van de stad te gaan kopen Pan Forte. Een harde soort koek die je in verschillende smaken kunt kopen. Ook nog even een zakje gedroogd eekhoorntjesbrood (porcini)meenemen, die kun je in Nederland vaak alleen met de feestdagen kopen. Zulke winkeltjes zijn voor mij een paradijs want er is van alles te koop op het gebied van pasta’s, olijfolie azijnsoorten en nog veel meer. Maar ja, dat kan ik natuurlijk niet allemaal meenemen. In een juwelierszaakje vind ik dan de bedel voor aan mijn pandora armband, de laars van Italië. Alleen in Italië te koop. Helemaal in mijn sas drinken we nog een paar flessen water leeg op een terras en gaan terug naar Bibbona. Dag Siena, het was weer helemaal top, wellicht tot een volgende keer. Terug op de camping gaan we nog even een stuk pizza eten in het kleine winkelcentrum. Heel goedkoop, maar toch wel erg lekker. Strakjes lekker slapen en dromen van ‘la favola” (het sprookje) wat Toscane heet.